Zostały już przeprowadzone pomiary ruchu i opracowano prognozę ruchu. 12 i 13 października 2021 r. odbyły się spotkania informacyjne dla mieszkańców, podczas których zaprezentowane zostały wstępne korytarze przebiegu i planowane rozwiązania projektowe obwodnicy Legnicy w ciągu DK94.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Legnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze ścisłego centrum miasta. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, biegnącego zarówno w układzie wschód-zachód wzdłuż drogi krajowej nr 94, jak i od północy (od Lubina). Usprawni też połączenie tego kierunku z autostradą A4.
Rządowy Program budowy 100 obwodnic zakłada, że do roku 2030 wybudowanych zostanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o wysokich parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Jednym z najważniejszych efektów realizacji Programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
Przypomnijmy. W kwietniu 2018 roku wojewoda Paweł Hreniak ogłosił,że obwodnica południowo-wchodnia ma zapewnione centralne finansowanie i ma powstać w ciągu czterech lat. Zapowiedział także ogłoszenie w trzecim kwartale 2018 roku przetargu na jej zaprojektowane i budowę. Za pieniądze z budżetu państwa GDDKiA miała wybudować pozamiejski odcinek obwodnicy o długości 2,8 km. Odcinek w granicach Legnicy o długości 0,8 km wybudować miało miasto.
Sęk w tym, że miejski odcinek obwodnicy miał zostać poprowadzony przez osiedle Piekary, ulicą Sikorskiego. Pomysł nie spodobał się mieszkańcom. W czerwcu 2018 roku na Piekarach zawiązał się społeczny komitet w sprawie budowy obwodnicy. Jego członkowie wystosowali wówczas pisma protestacyjne, które trafiły do prezydenta Legnicy, parlamentarzystów, Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i radnych.