- Niczego nieświadomy odebrał telefon od mężczyzny podającego się za pracownika jednego z banków, który poinformował, że inny pracownik banku sprzedał jego dane osobowe i obecnie posługując się nimi chce wziąć na jego dane kredyt. Poinformował też, że środki na jego koncie są zagrożone kradzieżą, w związku z czym nakłonił mężczyznę do wypłaty ze swojego konta pieniędzy, a następnie przekazania dzwoniącemu tych środków za pośrednictwem wpłatomatu. Mieszkaniec Chojnowa przekonany, że chroni swoje oszczędności a pracownik banku mu w tym pomaga, wypłacił pieniądze i przekazał je oszustowi za pośrednictwem wpłatomatu, w skutek czego poniósł straty na kwotę blisko 88 tysięcy złotych – mówi mł. asp. Anna Tersa, oficer prasowy legnickiej policji.
Tak zwany spoofing telefoniczny jest możliwy dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym, przy których wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Nie istnieje techniczna możliwość zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej.
- Pamiętajmy, że stosują pewien schemat prowadzonych rozmów, polegający na wywieraniu presji czasu i konieczności natychmiastowego zabezpieczenia pieniędzy przed rzekomym zagrożeniem. Taka rozmowa powinna od razu wzbudzić wątpliwości, co do konieczności podejmowanych działań i spowodować ogromną czujność opierającą się na ograniczonym zaufaniu, co do tożsamości dzwoniącego – ostrzega policjantka.
Policja ostrzega!
Apelujemy, aby pod żadnym pozorem nie logować się na otrzymywane linki do stron internetowych i nie przekazywać numerów kart, czy haseł dostępu oraz nie instalować na urządzeniach nieznanych programów. Pamiętajmy, że przestępcy uciekają się do coraz to nowszych sposobów pozyskiwania pieniędzy z kont bankowych. Nie dokonujmy pochopnie transakcji mogących narazić nas na utratę pieniędzy. Każde zainstalowanie aplikacji na żądanie to próba oszustwa, a w rezultacie pozbawienie środków finansowych zgromadzonych na koncie. Weryfikujmy wszystkie przekazywane nam informację, nie bądźmy łatwowierni i stanowczo reagujmy na każdą próbę oszustwa. Weryfikujmy każdą przeprowadzoną rozmowę z przedstawicielami instytucji i firm, z którymi na co dzień dokonujemy różnych transakcji.