- Wykluczenie komunikacyjne to jeden z największych problemów dotykających mieszkańców naszego kraju. Dzisiaj przyjechaliśmy pociągiem do Chocianowa. Pierwszy raz od 22 lat zawitał tu pociąg. Inwestycja była bardzo wyczekiwana przez mieszkańców. Uruchomienie tej linii to nie tylko walka z wykluczeniem komunikacyjnym, to także rozwój gospodarczy i przykład bardzo dobrej współpracy między rządem, samorządem województwa ale także spółkami kolejowymi: Kolejami Dolnośląskimi, PKP i PLK. Projekt realizowany przez urząd marszałkowski jest wyjątkowy w skali całego kraju. Pierwszy, eksperymentalny i jak możemy się przekonać, znakomicie udany.– powiedziała podczas inauguracji linii Elżbieta Witek, marszałek Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej.
- Trudno szukać drugiego polskiego regionu, który inwestuje w kolej tak mocno jak Dolny Śląsk! Rozwój kolei to jeden z priorytetów Bezpartyjnych Samorządowców. Dotrzymujemy słowa - przejmujemy od państwa i rewitalizujemy nieczynne od lat linie, aby Dolnoślązacy każdego dnia mogli wygodnie korzystać z kolei. To projekt cywilizacyjny, niespotykany w tej skali w całej Polsce. Powrót kolei do Chocianowa pokazuje, że jesteśmy skuteczni w realizacji tego ambitnego projektu – mówił Cezary Przybylski, marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Od 2018 roku Samorząd Województwa przejął od PKP, państwowego zarządcy infrastruktury kolejowej 20 odcinków linii kolejowych o długości około 300 km. Pierwszą przejętą przez Województwo od PKP linią, była trasa z Dzierżoniowa do Bielawy. Linia stała się własnością Dolnego Śląska w 2018 roku i w rekordowym tempie, w niespełna rok później została zrewitalizowana. Kolejną linią jest linia kolejowa na trasie z Legnicy do Chocianowa.
Województwo Dolnośląskie przejęło linię kolejową Chocianów – Duninów w roku 2020. W kolejnym roku ogłoszono przetargi na wycinkę drzew i krzewów oraz projekt i wykonanie robót rewitalizacyjnych. Celem inwestycji było przywrócenie stanu technicznego linii umożliwiającego uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich.
- Ta inwestycja i dynamiczny rozwój kolei na Dolnym Śląsku to efekt umowy koalicyjnej, którą podpisaliśmy na początku tej kadencji, i którą konsekwentnie realizujemy. Dziś pokazujemy, że dotrzymujemy słowa. Przywróciliśmy połączenia do Bielawy, Chocianowa, a wkrótce będą to następne miejscowości. W przyszłym roku ruszy Świeradów-Zdrój, Karpacz i kolejne, które we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, z przychylnością ministerstwa infrastruktury będziemy uruchamiać – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa.
Rewitalizacja tego odcinka w połączeniu z równoległą rewitalizacją linii nr 316 w relacji Chojnów – Rokitki umożliwia ponowne włączenie Chocianowa do sieci regionalnych połączeń kolejowych. Mieszkańcy gminy Chocianów będą mogli dojechać między innymi do Legnicy i Wrocławia, co pozwoli im korzystać z kolejowych i autobusowych połączeń dalekobieżnych oraz dojazd do portu lotniczego w stolicy Dolnego Śląska. W ten sposób zlikwidowane zostaną problemy wynikające z wykluczenia komunikacyjnego. W sumie rewitalizacja linii 303 oraz 316 kosztowała prawie 23 miliony złotych, również z wykorzystaniem środków unijnych.
- To wielka zasługa zarówno parlamentarzystów, którzy przyjmowali odpowiednie przepisy służące efektywnej współpracy rządu i samorządu, ale także samorządowców poziomu wojewódzkiego, którzy na czele z zarządem województwa tę pracę tu na Dolnym Śląsku realizują – dodał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Samorząd Województwa Dolnośląskiego rewitalizuje następne linie w regionie. Kolej wróci również między innymi do uzdrowiskowego Świeradowa-Zdroju i do Karpacza. Pociągi Kolei Dolnośląskich pojadą do tych dolnośląskich miast w 2023 roku.
- To dla nas wielki dzień, po ponad 20 latach mamy okno na świat. Jesteśmy przekonani i wierzymy w to, że ta kolej zmieni oblicze naszej gminy i przyczyni się do jej dalszego rozwoju – podsumował Tomasz Kulczyński, burmistrz Chocianowa.