Nie muszą tego robić osoby, które pracują w firmach zatrudniających więcej niż 20 pracowników.
Wystawione przez lekarza elektroniczne zwolnienie lekarskie automatycznie trafia do ZUS, na profil PUE ZUS pracodawcy i ubezpieczonego. Aby otrzymać zasiłek chorobowy, trzeba złożyć wniosek o jego wypłatę.
- Wcale nierzadkie są sytuacje, gdy chory czeka na pieniądze, które nie wpływają na konto. Dzwoni z pretensjami do nas a tymczasem my bez wniosku nie możemy uruchomić wypłaty – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą, osoby z nimi współpracujące, duchowni, a także osoby po ustaniu zatrudnienia wniosek o chorobowe składają bezpośrednio do ZUS. W przypadku pracowników „małych firm” wniosek z załącznikami w ciągu siedmiu dni składa do ZUS pracodawca lub zleceniodawca.
- Wniosek bez wymaganego załącznika, które potwierdza, że pracownik ma prawo do chorobowego jest niepełny i wypłaty nie ma. W przypadku pracownika jest to druk Z-3, a w przypadku ubezpieczonych innych niż pracownik, np. zleceniobiorców druk Z-3a – mówi Iwona Kowalska-Matis.
Rzeczniczka wyjaśnia, że wniosek o zasiłek chorobowy można złożyć osobiście w placówce ZUS, wysłać go pocztą lub przesłać elektronicznie przez PUE ZUS.
- Gdy ktoś nie dostał zasiłku, na który czeka to zachęcam do sprawdzenia czy pracodawca wysłał do nas kompletny wniosek o jego wypłatę, czyli razem z załącznikiem, którego dosyć często brakuje. My czekamy na uzupełnienie a chory na pieniądze – mówi.
Rzeczniczka przypomina również, że jeśli ktoś dostaje e-ZLA już po ustaniu zatrudnienia to konieczny jest wniosek ZAS-53 i oświadczenie Z-10, które są dostępne w wersji „do wypełnienia i wydrukowania” na stronie www.zus.pl albo, jeśli ktoś ma profil na PUE ZUS, może je wypełnić i przesłać do ZUS elektronicznie.
Wniosek należy złożyć jak najszybciej. Roszczenie o zasiłek chorobowy przedawnia się po sześciu miesiącach od ostatniego dnia okresu, za który zasiłek przysługuje.