REKLAMA
Lca.pl » Fakty » Region

2022-09-22 09:07:54 - Autor: LS(lca.pl), materiały prasowe
ZUS zachęca. Masz sprawę, załatw ją przez internet
Wystarczy konto na platformie internetowej PUE ZUS oraz komputer lub telefon i internet żeby zadać pytanie, złożyć wniosek czy sprawdzić stan swoich składek na koncie emerytalnym. Online można się między innymi także dowiedzieć czy ZUS przyznał rodzicom 500+ i kiedy będą wypłacane pieniądze.
REKLAMA


Iwona Kowalska - Matis
Foto: Arch. domowe
Z ekspertem ZUS można się także spotkać online podczas wideowizyt. Wystarczy wejść na stronę https://www.zus.pl/e-wizyta i wybrać placówkę ZUS, do której klient należy lub tą, w której ma sprawę do załatwienia w przypadku rent lub emerytur z zagranicy.

- Telefonują do mnie klienci, którzy nie mogą połączyć się z naszą infolinią i proszą o pomoc. Wszystkim proponuję umówienie się na e-wizytę, podczas której można załatwić swoją sprawę tak jakbyśmy osobiście przyszli do ZUS – mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

Rzeczniczka wyjaśnia, dlaczego wybór „własnej” placówki ZUS ma znaczenie. - Jest to ważne wtedy, gdy chcemy załatwić swoją indywidualna sprawę. Konsultant w naszym miejscu zamieszkania ma dostęp do naszych indywidualnych danych. Oczywiście przed udzieleniem odpowiedzi rozmówca jest weryfikowany przez pracownika ZUS zarówno poprzez zadanie mu kilku pytań jak i sprawdzenie dokumentu tożsamości – dodaje Iwona Kowalska–Matis.

Według rzeczniczki weryfikacja klienta jest potrzebna, wtedy, gdy rozmowa wymaga sprawdzenia danych, które są tzw. danymi wrażliwymi. Do tego potrzebna jest też kamera, która należy włączyć podczas rozmowy z ekspertem.

- W czasie rozmowy można np. ustalić warunki układu ratalnego, założyć indywidualne konto na platformie internetowej ZUS, zmienić numer bankowego konta, skorygować błędy lub po prostu dowiedzieć się na jakiem etapie jest załatwienie sprawy – zachęca.

Każdy, kto zarezerwuje e-wizytę dostaje link do rezygnacji ze spotkania na wypadek gdyby klientowi coś wypadło, albo już jej nie potrzebuje.

- Warto o tym pamiętać i niepotrzebne wizyty anulować, ponieważ w tym czasie z usług Zakładu może skorzystać ktoś inny, kto do ZUS osobiście przyjść nie może – apeluje rzeczniczka.

Dzień przed spotkaniem klient ZUS otrzymuje na wskazany podczas rejestracji numer telefonu - SMS z przypomnieniem o e-wizycie. W dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, dostaje mail z linkiem do spotkania. Po kliknięciu w link nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS.

Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient ma pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.

Swoje indywidualne konto można założyć samodzielnie gdyż jest to proste i nie zabiera wiele czasu. - Najlepiej zrobić to przez swój profil zaufany gdyż wtedy nie jest konieczna wizyta w ZUS żeby potwierdzić swoją tożsamość – mówi Iwona Kowalska-Matis. – Taka „bezpieczna” ścieżka jest konieczna gdyż po aktywacji konta uzyskuje się dostęp do wszystkich swoich danych związanych z ubezpieczeniem społecznym (np. zwolnieniami lekarskimi) - wyjaśnia rzeczniczka.

Profil zaufany także można założyć bez wychodzenia z domu, jeśli ma się konto w np. banku, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego (ich listę znajduje się na stronie profilu zaufanego), lub kwalifikowany podpis elektroniczny. Profil zaufany jest to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w Internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt – poza jego właścicielem – nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.

- Od razu po założeniu konta na platformie PUE ZUS, bez wychodzenia z domu mamy możliwość podglądu np. swojego rozliczenia rocznego, które przygotowuje ZUS (PIT) lub jeśli zmienimy bank, do którego ma być przelewana emerytura lub adres zamieszkania - wtedy możemy przez Internet złożyć wniosek o zmianę danych, możemy zamówić zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami, umówić się na wizytę lub korespondować z ZUS – zachęca rzeczniczka.

Osoby, które nie korzystają z Internetu mogą bezpośrednio kontaktować się z konsultantami ZUS telefonując po numer infolinii ZUS 22 560 16 00 Konsultanci są dostępni w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 18:00. Można korzystać również z kontaktu mailowego. Adres e-mail do zapytań ogólnych cot@zus.pl.

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia? Opisz je i podziel się swoją wiedzą z innymi. Nakręciłeś film, lub zrobiłeś zdjęcie? Przyślij do nas, niech legniczanie zobaczą to, czego byłeś świadkiem.
500 197 963 – zadzwoń do nas lub wyślij sms-a, mms-a.
Zdjęcia i filmy Waszego autorstwa wysyłać można także na adres kontakt@lca.pl

Podziel się:

Dodaj swój komentarz
[Anonimowy Gość]
oni już chyba nigdy nie zakończą totalnej laby i nieróbstwa wprowadzonych pod pretekstem kowida ZUS do likwidacji! 60% "urzędników" do zwolnienia natychmiast!
[Anonimowy Gość]
Trzy miesiące czekałem na odpowiedź w sprawie mojej hipotetycznej emerytury za dwa lata. Tak szybko reaguje ZUS. Rzecznik chyba o tym nie wie. Może wie a może nie wie. Tak czy inaczej załatw Pan swoją s...
[Anonimowy Gość]
Trzy miesiące czekałem na odpowiedź w sprawie mojej hipotetycznej emerytury za dwa lata. Tak szybko reaguje ZUS. Rzecznik chyba o tym nie wie. Może wie a może nie wie. Tak czy inaczej załatw Pan swoją s...
[Anonimowy Gość]
Trzy miesiące czekałem na odpowiedź w sprawie mojej hipotetycznej emerytury za dwa lata. Tak szybko reaguje ZUS. Rzecznik chyba o tym nie wie. Akcja ocieplania wizerunku ZUS.
[Anonimowy Gość]
Trzy miesiące czekałem na odpowiedź w sprawie mojej hipotetycznej emerytury za dwa lata. Tak szybko reaguje ZUS. Rzecznik chyba o tym nie wie.
[Anonimowy Gość]
Nie mam sprawy ale zapytam ile tam sie zarabia w tym zusie. Może i ja będę funkcjonariuszem zusu kontrolującym niższe organy zusu w Polsce.
komentarze: 6

REKLAMA
PRZECZYTAJ TAKŻE
REKLAMA
PORTAL LCA.PL
O firmie | Praca | Kontakt | Regulamin
59-220 Legnica, Wjazdowa 6
tel: +48 500 197 963
e-mail: redakcja@lca.pl