– Elektronizacja naszych usług doskonale sprawdziła się w czasie pandemii. Dzisiaj można załatwić u nas prawie wszystko używając smartfonu lub komputera – dodaje rzeczniczka.
Jak zapewnia, założenie konta nie jest skomplikowane, a po potwierdzeniu swojej tożsamości można przez internet uzyskać informacje o swoich ubezpieczeniach, wypłatach z ZUS, zwolnieniach lekarskich i składkach oraz wysłać wnioski i dokumenty ubezpieczeniowe.
- Bez konta na naszej platformie złożenie wniosku np. o wyprawkę, 500+ czy RKO oraz uzyskanie bonu turystycznego jest niemożliwe – wyjaśnia Kowalska-Matis.
Użytkownicy portalu PUE ZUS mogą korzystać z zakładek ułatwiających obsługę spraw. Szczegółowe informacje i usługi na wybranym profilu różnią się w zależności od roli, w jakiej klient kontaktuje się z zakładem.
Ubezpieczeni mogą sprawdzić stan swojego konta w ZUS oraz dane o wysokości opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Mają też informacje o zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego członkach rodziny i zwolnieniach lekarskich. Mogą też obliczyć swoją prognozowaną emeryturę.
Świadczeniobiorcy mają dostęp do informacji o przyznanych i wypłaconych świadczeniach i rozliczeniach podatkowych wystawionych przez ZUS.
Płatnicy składek mogą natomiast dokonać rozliczeń z ZUS przez bezpłatną, internetową aplikację ePłatnik. Dzięki PUE ZUS wiedzą o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń, o elektronicznych zwolnieniach lekarskich swoich pracowników i stanie bieżących rozliczeń z zakładem.
Na PUE ZUS obsługiwane są także inne programy: Polski Bon Turystyczny, 500+, rodzinny kapitał opiekuńczy, dofinansowanie pobytu dziecka w żłobku oraz Dobry Start, 300+ czyli popularna wyprawka szkolna.
Platforma Usług Elektronicznych ZUS zapewnia wszystkim całodobowy, wygodny i bezpieczny dostęp do usług świadczonych elektronicznie. Indywidualne konto w ZUS, to duże ułatwienie dla wszystkich zarówno przedsiębiorców i osób czynnych zawodowo, jak i każdego, kto chce
kontrolować stan swojego konta, składać wnioski i oświadczenia np. o przebywaniu w kwarantannie czy o wypłatę zasiłku z tytułu opieki nad dzieckiem.
Osoby, które nie korzystają z internetu mogą bezpośrednio kontaktować się z konsultantami ZUS telefonując po numer infolinii ZUS 22 560 16 00.