- Nasi klienci najczęściej umawiali się na „internetowe spotkania” po to, żeby załatwić sprawy związane z emeryturami lub zasiłkami. Kolejną z załatwianych poprzez sieć spraw było potwierdzanie swojego profilu na PUE ZUS – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku
Według rzeczniczki, potwierdzenie tożsamości jest możliwe, ponieważ wizyta odbywa się przy wykorzystaniu kamery komputera lub smartfonu, do której klient musi pokazać swoje dokumenty.
– Dzięki temu te 7 tysięcy Dolnoślązaków, którzy zakładali konta, żeby wnioskować o postojowe, bon turystyczny lub wyprawkę nie musiało przychodzić do nas i czekać w kolejce – zapewnia Kowalska-Matis.
E-wizytę ZUS wprowadził w październiku 2020 roku, a codziennie taką formę kontaktu wybiera średnio kilkaset osób dziennie w całej Polsce. W ten sposób klienci ZUS mogą załatwić sprawy dotyczące emerytur i rent, zasiłków, kwestii związanych z prowadzeniem firmy, czy potwierdzeniem profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Aby zarezerwować e-wizytę trzeba wejść na stronie ZUS w link do umawiania zdalnych konsultacji. E-wizytę trzeba umawiać w placówce ZUS, która jest właściwa ze względu na miejsce zamieszkania. W przypadku płatników składek, powinien być to oddział ZUS właściwy ze względu na adres firmy.
Dzień przed spotkaniem osoba, która umówiła się na e-wizytę w ZUS na wskazany podczas rejestracji numer telefonu otrzyma SMS z przypomnieniem o konsultacji. W dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzyma też maila z linkiem. Po kliknięciu w link nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS.
Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty.
W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient ma pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.
Co ważne od lutego 2021 roku klienci mogą umawiać się na konsultacje w języku migowym PJM w sprawie zasiłków oraz emerytur i rent. E-wizyta w języku migowym to szansa na samodzielne załatwienie sprawy z ekspertem ZUS bez konieczności wychodzenia z domu. Z tej formy skorzystało dotychczas blisko sto osób.