Kampania ma pomóc w znalezieniu chętnych rodzin oraz zmienić wizerunek rodzicielstwa zastępczego. W powiatach głogowskim, lubińskim, polkowickim, legnickim i mieście Legnicy w pieczy instytucjonalnej przebywa około 300 dzieci. Niemal 40 z nich to maluchy poniżej 7 roku życia. Potrzebują jak najszybciej rodziców zastępczych.
Bohaterami reklamy promującej rodzicielstwo zastępcze jest rodzina Stefańskich z powiatu lubińskiego, opiekująca się dziewięciorgiem dzieci. Wspominają „pierwsze razy” swoich podopiecznych: pierwsze spojrzenie, pierwsze kroki, pierwszy uśmiech, pierwsze wakacje, pierwsze sukcesy czy wreszcie pierwsze wspólne urodziny.
Powstała też strona internetowa, na której znajdują się praktyczne informacje o pieczy zastępczej, historie rodzin zastępczych oraz formularz zgłoszeniowy dla kandydatów.
- Tylko dzięki stałej i bezpiecznej relacji dziecko zbuduje prawidłowe więzi, nabierze poczucia własnej wartości i rozwinie swój prawdziwy potencjał. Z tego powodu w życiu opuszczonych i osieroconych dzieci tak ważna jest rodzinna forma opieki zastępczej – podkreśla Barbara Rajkowska, dyrektor krajowy Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce.
– Z naszych doświadczeń wynika, że barierą dla rozważających rodzicielstwo zastępcze jest nie tylko obawa przed tym czy sprostają obowiązkom oraz czy będą mieli niezbędne wsparcie, ale także niekorzystny wizerunek rodziców zastępczych kreowany przez media. O rodzicielstwie zastępczym najgłośniej mówi się w momencie kryzysowych sytuacji. Ten zawód nie ma tzw. dobrej prasy i nie cieszy się społecznym poważaniem. Dlatego potrzeba lokalnej kampanii na temat rodzicielstwa zastępczego jest tak ogromna – mówi Barbara Rajkowska.
Celem kampanii „Mie(dź) rodzinę” jest wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej, przez zmianę świadomości na temat wyzwań rodzin zastępczych w Polsce, poprawę wizerunku rodzicielstwa zastępczego oraz wzrost liczby zgłoszeń kandydatów na rodziców zastępczych.
Partnerem głównym, finansującym kampanię społeczną „Mie(dź) rodzinę” jest Fundacja KGHM Polska Miedź, a partnerami wspierającymi: Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A., CCC S.A. i Piast Group Sp. z o.o. Merytoryczną opiekę nad projektem sprawuje Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce, a partnerami zaangażowanymi w realizację działań związanych z kampanią są miasto Legnica oraz powiaty legnicki, polkowicki, lubiński i głogowski.