Szanowny czytelniku

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez portal lca.pl.

Administrator danych osobowych
Administratorem danych osobowych jest Przedsiębiorstwo Usług Informatycznych BAJT z siedzibą w Legnicy przy ul. Pomorskiej 56, 59-220 Legnica, wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod numerem NIP 6911626150, REGON 390590290.

Cele przetwarzania danych
- marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
- świadczenie usług drogą elektroniczną
- dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
- wykrywanie botów i nadużyć w usługach
- pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
- marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
- świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
- pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w „Polityce prywatności



ZGADZAM SIĘ
Wielka Sobota w Kościele katolickim
Autor: WP(lca.pl) źródło: gov.pl - 2023-04-08 08:40:05
W Wielką Sobotę w Kościele katolickim trwa przez cały dzień święcenie pokarmów oraz adoracja Chrystusa złożonego do grobu. Według polskiego zwyczaju, przy symbolicznym grobie czuwa warta, w której skład wchodzą ministranci, harcerze i czasami strażacy w galowych mundurach.
Udostępnij
Tweetnij
Podziel się
Drukuj
Reklama

Wielkanoc - Foto: WO(lca.pl)
Wielka Sobota jest dniem, w którym Jezus odpoczywa w grobie, a Najświętszy Sakrament jest adorowany. Jest to czas błogosławieństwa, podczas którego składa się poświęcenie ognia, wody i wielkanocnego pożywienia. W kościele obchodzi się liturgię światła, liturgię chrztu i mszę świętą, a także dokonuje się poświęcenia ognia i wody. W przeszłości ceremonia ta odbywała się przed południem, ale obecnie ma miejsce wieczorem. Przed kościołem zapala się ognisko z tarniny, które święci ksiądz, a następnie zapala się paschał - symbol zmartwychwstałego Chrystusa. Zapalenie nowego ognia symbolizuje początek nowego czasu. Następnie zapalony paschał jest procesyjnie wprowadzany do kościoła i umieszczany w ozdobnym świeczniku. W kościele zapalają się wszystkie światła, a rozpoczyna się liturgia słowa i liturgia chrzcielna z poświęceniem wody. Po tych ceremoniach odbywa się msza święta, podczas której już rozbrzmiewa wesołe Alleluja. Jednak wierni czekają na poranek Niedzieli Wielkanocnej, aby w pełni oddać cześć zmartwychwstałemu Chrystusowi.

Liturgia wielkonoceńska zrodziła wiele praktyk ludowych. Z ogniska przed kościołem zabierano do domu nadpalone gałązki tarniny, wierząc, że zawierają one moc poświęconego ognia. Te kłujące patyki mieszkańcy wsi wtykali za obraz Zbawiciela, aby przypominały o Jego męce, w kąty chaty, aby chroniły przed ogniem i piorunami, a także w pola uprawne, aby zabezpieczały zbiory przed gradobiciem. Według powszechnego przekonania tarnina była skutecznym sposobem na zwalczanie gryzoni niszczących zboże, dlatego zostawiano ją w narożnikach stodoły.

W Wielką Sobotę, wierzono, że woda pobłogosławiona przez księdza podczas nabożeństwa w kościele, posiadała niezwykłe właściwości. Ludzie zabierali ją do domu, gdzie pili ją jako ochronę przed dolegliwościami żołądka, gardła i głowy. Część wody wlewano do studni, aby chronić ją przed zanieczyszczeniem i robakami, a inną część wlewano w rogi chałupy, aby chronić ją przed uderzeniami piorunów. Ta poświęcona woda była używana przez cały rok do różnych celów, takich jak kropienie bydła wyganianego na pastwiska, ziaren siewnych i pól uprawnych.

W dawnych czasach, podobnie jak dziś, pokarmy były również święcone, ale ceremonia wyglądała inaczej niż obecnie. Ksiądz objeżdżał wtedy dwory szlacheckie, domy mieszczańskie i chaty bogatszych chłopów, by poświęcić przygotowane na święta wielkanocne jedzenie. Jednak objazd ten był źródłem wielu sporów i nieporozumień. Ludzie kłócili się, kto powinien być odwiedzony pierwszy, kiedy to nastąpi i jak długo ksiądz będzie tam przebywał. Poza tym, każdy chciał poczęstunku dla duchownego, a nie tylko specjalności świąteczne. Zdarzało się, że na koniec objazdu ksiądz był dobrze pijany i nie był w stanie odprawić liturgii wieczorem. Jan Stanisław Bystroń w swojej książce "Dzieje obyczajów w dawnej Polsce" opisuje tę sytuację w następujący sposób: "Proboszczowie w dniu tym po złożeniu Chrystusa Pana w grobie, zamiast poświęcić ogień i wodę, słuchać spowiedzi itp., wszystko opuściwszy, biegają po domach i często ledwie zdążają na jutrznię, a niekiedy niezdolni są nawet do odprawiania mszy świętej, ze zgorszeniem ludu i zniewagą stanu duchownego." Dlatego też, zalecono wiernym, że nie jest konieczne, aby wszystkie pokarmy były poświęcone, wystarczyłoby poświęcenie kilku, np. chleba, który można było przynieść do drzwi kościoła i tam poświęcić. W XVIII wieku zdecydowano o błogosławieniu pokarmów w kościołach, ale do dziś są one również święcone poza kościołem. Poświęcone jedzenie nazywa się "święconką" lub "święconym", podobnie jak uroczyste śniadanie wielkanocne.

Z biegiem lat ilość poświęconego jedzenia noszonego do ofiarowania zmniejszała się. W dawnych czasach uważano, że podczas ważnych uroczystości, takich jak Wielkanoc, nie wypada jeść niczego, co nie zostało wcześniej omodlone i skropione wodą święconą. Dlatego wszystko, co przygotowywano do spożycia podczas świąt, było poświęcane, a wszyscy domownicy musieli najeść się święconką, co skutkowało ciężarem koszy pełnych jedzenia oraz bogactwem na stołach. W magnackich i szlacheckich dworach, kropienie pokarmów gromadziło wokół stołu całą rodzinę, a pleban skrapiał wodą święconą wszystkie smakołyki. Następnie, święcono jedzenie chłopów, którzy zbierali się przed dworem. Mieszkańcy wsi również święcili swoje jedzenie u bogatego gospodarza, który miał dużą izbę, lub w wyznaczonych miejscach, najczęściej pod krzyżami lub kapliczkami. Kiedy ksiądz odwiedzał chłopski dom, gospodyni dekorowała wnętrze izby, nakrywała stół obrusem, kładła na nim krzyżyk, baranka i swoje pokarmy. Sąsiadki przynosiły swoje kosze, misy, dzieże i kładły na ławach ustawionych po bokach stołu. W XX wieku święconka już mieściła się w koszyku. Chociaż zawartość koszyka mogła się nieco różnić w zależności od regionu Polski, to zawsze zawierała chleb, jajka, baranka, wędliny, chrzan, sól, a czasem też masło, babkę lub paskę, ser i butelkę octu. Każdy z tych produktów miał symboliczne znaczenie. Chleb symbolizował ciało Chrystusa i miał zapewniać pomyślność i dobrobyt. Jajko było symbolem wiecznie odradzającego się życia i ochroną przed złymi mocami, chrzan - siłą fizyczną i znakiem pokonania goryczy męki Zbawiciela. Wędlina zapewniała zdrowie i dostatek, sól miała moc odstraszać wszelkie zło, a umieszczona w święconce chroniła przed zepsuciem.

Święconka była związana z różnymi wierzeniami. Po uroczystości poświęcenia jedzenia należało szybko wrócić do domu i omijać boczne drogi, aby nie błądzić przez cały rok. Szybki powrót zapewniał również dziewczętom szybkie wyjście za mąż. Koszyk z jedzeniem ze święcenia należało obejść trzy razy dookoła chałupę. W ten sposób wytyczano bezpieczny krąg i zapewniano sobie powodzenie.

Udostępnij
Tweetnij
Podziel się
Drukuj
Reklama - sponsor działu


Jesteś zło dziej em . Świadczy o tym knajacki język i prymitywny sposób myślenia Jesteś robolem i pedo philem. Wszystko o tym świadczy, robolu pedo philu. Iksss deeee! Zawył trafiony w punkt poyeb pisowski ana...
[]
Jébać kościol katolicki, katolikow i ich dewiacje O takich jak ty mówi się buractwo ,wiocha ,prymitywizm ! A o takich jak ty że mózg ładnie się rozbryzł na ceglanej ścianie.
[]
Jesteś zło dziej em . Świadczy o tym knajacki język i prymitywny sposób myślenia Jesteś robolem i pedo philem. Wszystko o tym świadczy, robolu pedo philu. Iksss deeee!
[]
Jébać kpwciol katolicki, katolikow i ich dewiacje O takich jak ty mówi się buractwo ,wiocha ,prymitywizm !
[Dede]
Co tam u ciebie żałosny hejterze z pis patologii ? Byłeś w kościele ? Co u ciebie, przegrany robolu? Nocka zaliczona czy na drugą zmianę dziś? Byłeś w Providencie? Szczekaj głośniej burku pisowski Tyraj więcej,...
[]
Co tam u ciebie żałosny hejterze z pis patologii ? Byłeś w kościele ? Co u ciebie, przegrany robolu? Nocka zaliczona czy na drugą zmianę dziś? Byłeś w Providencie? Szczekaj głośniej burku pisowski Tyraj więcej,...
[]
Pozostałe informacje
REKLAMA
REKLAMA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Gazeta LCA.pl

Warning: readdir(): supplied argument is not a valid Directory resource in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 152

Warning: closedir(): supplied argument is not a valid Directory resource in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 157

Warning: rsort() expects parameter 1 to be array, null given in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 159
 

Copyright - 2001- 2024 - Legnica - Grupa portali LCA.pl. Wszystkie prawa zastrzezone. Korzystanie z portalu oznacza akceptacje Zasad korzstania z serwisu
Lca.pl napędzają profesjonalne serwery hostings.pl

T: 0,927s - V: A1.00 - C: 1 - D: 03.01.2024 12:56:27 CO: