Do tej pory decyzje dotyczące świadczeń rodzinnych były przesyłane do zainteresowanych osób pocztą, co w znacznej mierze zwiększało koszty na obsługę świadczeń. Tylko nieliczne osoby odbierały je osobiście.
Oszczędzając czas i środki i idąc śladem MOPS-u w Częstochowie, który jako pierwszy w Polsce rozpoczął wdrażanie sms-owego systemu powiadomień o wydaniu decyzji administracyjnej w sprawie świadczeń rodzinnych, aby usprawnić dotychczasowe formalności i przyspieszyć wypłaty świadczeń, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Legnickim Polu wprowadził w życie wspomniane, nowatorskie rozwiązanie. Zasada działania systemu jest prosta.
O wydaniu decyzji administracyjnej dotyczącej świadczenia rodzinnego, klient jest powiadamiany sms-em. Od momentu potwierdzenia doręczenia go, zainteresowana osoba ma 7 dni na osobisty odbiór decyzji administracyjnej. Kiedy zdecyduje się na taki odbiór, wówczas nie jest konieczne wysyłanie poczty, a po odebraniu smsa wypłata świadczenia następuje w bardzo krótkim czasie.
Koszty wysłania takiej wiadomości tekstowej to 15 gr przy 7,80 zł w przypadku listu. Kiedy, mimo powiadomienia, klient jednak nie odbierze decyzji osobiście, wtedy tak jak dotychczas, dokument wysyłany jest pocztą. W tej sytuacji, wypłata świadczeń nastąpi dopiero po otrzymaniu przez GOPS zwrotu potwierdzenia odbioru przesyłki, co znacznie wydłuża okres oczekiwania na wypłatę świadczeń.
Sms nie jest wysyłany z numeru telefonu tylko z bramki, za którą odpowiada wybrany do tego operator. W telefonie wyświetla tylko nadawca: „GOPS Legnickie Pole”, co uniemożliwia podszywanie się kogokolwiek pod naszych urzędników. Wiadomość wysyła pracownik sekcji świadczeń rodzinnych. Dla bezpieczeństwa, w sms-ie nie są zawierane dane poufne tylko lakoniczna informacja, która dla zainteresowanej osoby jest wystarczająca.
GOPS liczy, iż wprowadzenie w życie wspomnianej innowacji spowoduje, że z osobistego odbioru decyzji administracyjnej w/s świadczeń rodzinnych po otrzymaniu informacji sms skorzysta ok. 60 procent klientów, którzy dotychczas nie mieli takiej możliwości. W perspektywie czasu powinno przynieść to niemałe oszczędności pieniędzy dla GOPS i skrócić czas oczekiwania na wypłatę świadczeń naszych klientów.