Wniosek o wyrobienie dokumentu będziemy mogli zgłosić w dowolnej gminie w kraju lub drogą elektroniczną. Dotychczas dowody mogliśmy wyrobić tylko w urzędzie właściwym dla naszego miejsca zameldowania, teraz będzie to możliwe w każdym urzędzie gminy w kraju, niezależnie od tego, gdzie jesteśmy zameldowani. Uproszczone mają też zostać formularze, na których wniosek o nowy dowód osobisty złożymy. Jeśli ktoś z powodu niepełnosprawności nie może stawić się w urzędzie osobiście, pracownik gminy będzie miał obowiązek przyjść do niego i przyjąć wniosek, a odebrać dowód będzie mógł pełnomocnik.
Dane dotyczące osoby, które znajdą się w nowym dowodzie osobistym: nazwisko, imię (imiona), nazwisko rodowe, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, płeć, wizerunek twarzy, numer pesel, obywatelstwo. Dane dotyczące dowodu osobistego: seria i numer dowodu osobistego, data wydania, data ważności, oznaczenie organu wydającego dowód osobisty. Dotychczasowe dowody osobiste nadal zachowają ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie będzie konieczności ich wymiany.